تبلیغات
ساخت و تولید - ماشین‌كاری پره‌های توربین
RSS

ماشین‌كاری پره‌های توربین

تعداد بازدید:

 


ساخت پره‌های توربین به دلیل بارهای مكانیكی و دینامیكی زیادی كه بر آنها وارد می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. نواحی مختلف پره شامل شرود و مناطق آب بندی،‌ ایرفویل، شاتك و سوراخهای خنك كاری و ریشه می‌شود. كه هر منطقه بسته به جنس پره و نوع استفاده پره (صنایع هوایی یا سایر صنایع،‌ كمپرسور یا توربین) به روشهای مختلف ساخته می شود. در حالت كلی برای ساخت پره توربین یا كمپرسور ابتدا ماده خام را به یكی از روشهای آهنگری یا ریخته‌گری دقیق به شكل اولیه موردنظر در می‌آورند. سپس برای اینكه قسمتهای مختلف پره را به اندازه نهایی برسانند از روشهای مختلف ماشین‌كاری استفاده می‌كنند. دقیق‌ترین قسمت پره به لحاظ ابعادی، قسمت ریشه آن می‌باشد كه معمولاً از روش سنگ‌زنی خزشی برای ماشین‌كاری آن استفاده می‌شود. به طور كلی ساخت پره‌های متحرك موتورهای توربین گازی با توجه به شكل پیچیده و شرایط كاری حاد از تكنولوژی بالایی برخوردار است. در این میان ریشه پره با توجه به نیروهایی كه به آن وارد می‌شود نسبت به بقیه قسمتهای پره دارای كیفیت سطح و دقت ابعادی بالایی می‌باشد. تاكنون كیفیت سطح نامناسب مانع از بكارگیری روش تخلیه الكتریكی (وایركات) برای ماشین‌كاری ریشه پره می‌شد. اما اخیراً با توجه به پیشرفتهای به وجود آمده در مولد ماشینهای وایركات،‌ استفاده از این روش برای ماشین کاری ریشه پره مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً برای ساخت ریشه پره توربین،از روش سنگ‌زنی خزشی و قسمت كمپرسور از روش خانكشی استفاده می‌شود اما اخیراً در خارج از كشور ساخت ریشه پره با روش تخلیه الكتریكی مورد توجه قرار گرفته است. یكی از عواملی كه تاكنون مانع از استفاده این روش برای ماشین‌كاری ریشه پره می‌شد، كیفیت سطح نامناسب با توجه به حرارتی بودن این روش است. اما اخیراً با توجه به پیشرفتهایی كه در مولد این ماشینها بوجود آمده است استفاده از آن را برای ماشین‌كاری ریشه پره امكان‌پذیر ساخته است. برای ماشین‌كاری ریشه پره كمپرسور كه از جنس فولاد زنگ نزن است معمولاً از روش خان‌كشی استفاده می‌شود از مزایای این روش یك سرعت بالا، دقت فرمها و سطوح تولید شده به وسیله خان‌كشی در حد مطلوب و عمر ابزار طولانی و قابلیت و سهولت در ایجاد پروفیلهای نامنظم بدون نیاز به اپراتور ماهر می‌باشد.

ارسال شده توسط ایمان نبی زاده مقدم در یکشنبه 14 فروردین 1390 | نظرات ()

 

درباره وبلاگ

مهندسی ساخت و تولید، بنا به تعریف انجمن مهندسان ساخت و تولید ایران «رشته‌ای از مهندسی است که به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه‌های مهندسی را در پروسه‌های تولید و شیوه‌های تولید را در صنعت بفهمد، به کار گیرد و کنترل کند. و به توان برنامه‌ریزی در فرایند‌های تولید نیازمند است تا درباره ابزار‌ها، روند‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات تحقیق کند و آنها را بهبود بخشد و امکانات و سیستم‌ها را برای تولید فراورده‌های با کیفیت و هزینه بهینه یکی کند.»
مهندسان ساخت و تولید سنسورهای به کار رفته در کیسهٔ هوای خودروی شما، نوک چاپ در چاپگر، و کلید اپتیک در تلفن همراه شما را می سازند. آن ها همچنین در زمینهٔ تولید موتورهای جت کوچک ، تلسکوپ های پیشرفته، سمعک های درون گوشی، ریزپردازنده ها، و نیز تولید سبز مشغول به فعالیتند. دانش‌آموختگان این رشته یاد می‌گیرند چگونه از طریق میکروماشین کاری بر روی نوک یک سوزن بنویسند، رباتی را کنترل کنند، به کمک رایانه مدل‌های سه بعدی پیچیده بسازند و یک طرح را به یک ماشین پرسرعت انتقال دهند تا آن را بسازد.

پروفایل مدیر وبلاگ

آمار وبلاگ

بازدید کل :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

امکانات

بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران