تبلیغات
ساخت و تولید - كمپرسورهای تناوبی
RSS

كمپرسورهای تناوبی

تعداد بازدید:

كمپرسورهای تناوبی (Reciprocating) كه رفت و برگشتی نیز نامیده می‌شوند، یكی از قدیمی‌ترین انواع كمپرسورها می‌باشند. اولین نمونه‌های این كمپرسورها با سیلندر چوبی (مثلاً از جنس بامبو Bamboo) ساخته شده و پیستون آن به وسیله نیروی انسانی (دستی) عقب و جلو برده می‌شد. آب بندی پیستون توسط پر پرندگان صورت می‌گرفت تا از این طریق در مرحله مكش هوا وارد كمپرسور شده و در مرحله تراكم از آن خارج شود. از این كمپرسور غالباً برای ذوب فلزات استفاده می‌گردید. براساس شواهد تاریخی یونانیان در ۱۵۰ سال قبل از میلاد مسیح توانستند كمپرسورهای فلزی بسازند كه در آن از آلیاژهای برنزی استفاده شده بود. بهرحال در ساختار این كمپرسورها تا قرن هیجدهم میلادی پیشرفت چندانی صورت نگرفت تا اینكه یك مهندس انگلیسی به نام" J.Wilkison" كمپرسوری را طراحی كرد كه شبیه كمپرسورهای امروزی بوده و سیلندر آن از چدن ریخته‌گری ساخته و ماشین كاری شده بود.

 

در كمپرسورهای پیستونی با حركت پیستون به سمت عقب گاز به درون سیلندر وارد شده و فضای درون سیلندر را پر می‌كند. در حركت رو به جلو، با اعمال نیرو از سوی پیستون گاز حبس شده در سیلندر متراكم می‌گردد. جهت سهولت در ورود و خروج گاز در سیلندر و ایجاد شرایط لازم برای تراكم آن در حركت روبه جلوی پیستون، این كمپرسورها مجهز به سوپاپ‌های مكش و دهش می‌باشند. جهت شناخت مقدماتی عملكرد كمپرسورهای پیستونی می‌توان تلمبه‌های باد دستی را مورد بررسی قرار داد، چرا كه این تلمبه‌ها ضمن سادگی در رفتار دارای تمامی مشخصه‌های یك كمپرسور پیستونی می‌باشند.

تلمبه‌ها شامل پیستون، سیلندر و سوپاپ های مكش و دهش بوده و نیروی محركه لازم برای تراكم هوا توسط نیروی انسانی تأمین می‌گردد. سوپاپ دهش این كمپرسورها همان والو (Valve) لاستیك دو چرخه بوده كه مانع از نشت هوا از لاستیك ( قسمت دهش) به دورن تلمبه در هنگام حركت رو به عقب پیستون ( مرحله مكش) می‌گردد. سوپاپ مكش این تلمبه‌ها بر روی پیستون آن نصب گردیده است. این قطعه به صورت فنجانی شكل (Cup _ Shaped) بوده كه از جنس چرم و یا مواد مشابه آن ساخته شده است.

در حالت مكش، در اثر حركت رو به عقب پیستون، هوای جلوی پیستون منبسط شده و درون سیلندر خلاء ایجاد می‌شود. با توجه به اینكه هوای سمت بیرونی پیستون تحت فشار آتمسفر قرار دارد، همین امر باعث جداشدن قطعه چرمی از كناره سیلندر گردیده و هوا می‌تواند از این طریق وارد سیلندر شده و آن را پرنماید.

در حركت رو به جلوی پیستون، با كاهش حجم گاز، فشار گاز درون سیلندر افزایش یافته و نیروی حاصل از آن بر روی قطعه چرمی اثر نموده و باعث چسبیدن آن به كناره پیستون گردیده و موجب آب‌بندی پیستون شده و مانع از نشت گاز از كناره پیستون به خارج می‌شود.

با تراكم گاز در سیلندر و افزایش فشار هوای حبس شده در آن، لحظه‌ای فرا می‌رسد كه فشار درون سیلندر، از فشار درون تیوپ لاستیك بیشتر شده و باعث باز شدن سوپاپ لاستیك گردیده و هوای متراكم شده از درون سیلندر به داخل لاستیك فرستاده می‌شود. بدیهی است هرچه فشار درون لاستیك بیشتر باشد، سوپاپ آن دیرتر باز شده و انرژی بیشتری برای تراكم گاز و ارسال آن به داخل لاستیك مورد نیاز می‌باشد. به عبارت دیگر اگر مقاومتی در جلوی تلمبه نباشد و مستقیماً به آتمسفر متصل باشد، برای تخلیه گاز از درون تلمبه به انرژی ناچیزی نیاز خواهد بود.

 کمپرسورهای اسکرو

در این کمپرسور ها دو روتور با پروفیل های متفاوت داخل یک اتاقک با جهت های متفاوت می چرخند .روتور اصلی ٨۵% تا ۹۰% انرژی دریافتی را به انرژی گرمایی و فشار تبدیل می کند. با چرخش مداوم روتورها هوای محبوس شده با کاهش حجم افزایش فشار می یابد . در تمام مراحل روغن وارد فضای بین پره ها می شود ( در نوع روانکاری با روغن ). این روغن وظیفه روان کاری و خنک کردن روتور ها را عهده دار است .

مرحله اول

هوا به داخل قسمت روتورها کشیده می شود وفضای بین پره ها را پر می کند این قسمت مانند مرحله مکش در کمپرسور های پیستونی می باشد

مرحله دوم و سوم

هنگامی که هوا وارد قسمت فشرده سازی شد با چرخش روتورها حجم آن کم می شود و بنا بر این فشار افزایش می یابد. این کم شدن حجم تا قسمت تخلیه هوا ادامه می یابد تا فشار به مقدار دلخواه برسد

مرحله چهارم

هوای فشرده به بیرون کمپرسور جریان می یابد

 

ارسال شده توسط رضا بنازاده در شنبه 25 تیر 1390 | نظرات ()

 

درباره وبلاگ

مهندسی ساخت و تولید، بنا به تعریف انجمن مهندسان ساخت و تولید ایران «رشته‌ای از مهندسی است که به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه‌های مهندسی را در پروسه‌های تولید و شیوه‌های تولید را در صنعت بفهمد، به کار گیرد و کنترل کند. و به توان برنامه‌ریزی در فرایند‌های تولید نیازمند است تا درباره ابزار‌ها، روند‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات تحقیق کند و آنها را بهبود بخشد و امکانات و سیستم‌ها را برای تولید فراورده‌های با کیفیت و هزینه بهینه یکی کند.»
مهندسان ساخت و تولید سنسورهای به کار رفته در کیسهٔ هوای خودروی شما، نوک چاپ در چاپگر، و کلید اپتیک در تلفن همراه شما را می سازند. آن ها همچنین در زمینهٔ تولید موتورهای جت کوچک ، تلسکوپ های پیشرفته، سمعک های درون گوشی، ریزپردازنده ها، و نیز تولید سبز مشغول به فعالیتند. دانش‌آموختگان این رشته یاد می‌گیرند چگونه از طریق میکروماشین کاری بر روی نوک یک سوزن بنویسند، رباتی را کنترل کنند، به کمک رایانه مدل‌های سه بعدی پیچیده بسازند و یک طرح را به یک ماشین پرسرعت انتقال دهند تا آن را بسازد.

پروفایل مدیر وبلاگ

آمار وبلاگ

بازدید کل :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

امکانات

بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران